PO en W&T in de regio Utrecht

Geen categorie

Nieuw: Boek De ontwerper in de klas- handleiding voor leerkrachten

Recent verscheen het boek De ontwerper in de klas – een handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs, een uitgave van de Universiteit Utrecht in opdracht van de gemeente Utrecht. In dit boek krijgen leerkrachten handvatten om samen met een technisch, grafisch of industrieel ontwerper onderwijsactiviteiten te ontwikkelen op het gebied van ontwerpend leren. De Universiteit Utrecht ondersteunt hiermee de basisscholen in het opzetten van Wetenschap & Technologie-onderwijs in de klas.

Om kinderen van nu zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving en de arbeidsmarkt van de toekomst werken het Kenniscentrum Talentontwikkeling Wetenschap en Techniek (KTWT) en het Wetenschapsknooppunt, beide onderdeel van de Universiteit Utrecht, nauw samen in het ontwikkelen van nieuwe lesmaterialen. In dit recente project zijn ingenieurs aan leraren uit het basisonderwijs gekoppeld en is wetenschappelijk onderzoek vertaald naar het onderwijs in de klas. De resultaten hiervan zijn te vinden in het boek.

Boek Ontwerper in de klas
In het boek Ontwerper in de klas wordt door middel van praktische voorbeelden en een toegankelijke handleiding inzichtelijk gemaakt hoe een leerkracht een ontwerper in zijn klas kan uitnodigen om zo samen de nieuwsgierigheid naar wetenschap en technologie bij de leerlingen aan te wakkeren. In een aantal lessen en een vervolgactiviteit komen de leerlingen in aanraking met een probleem waar een technische oplossing voor gevonden moet worden. Bij het bedenken van de oplossing worden zij begeleid door een ontwerper uit het betreffende werkveld. Het boek legt dit heel helder en stap voor stap uit. Voor leerkrachten in het basisonderwijs geeft het boek een stevige basis om Wetenschap & Techniek-onderwijs in de klas zelf vorm te geven.

Presentatie
Het boek wordt gepresenteerd op de lerarenbijeenkomst van 5 oktober 2016 van 15.00 – 17.00 uur in het Universiteitsmuseum te Utrecht, tezamen met het nieuwe lesmateriaal ‘Onderzoekend leren met gedrag’ van het Wetenschapsknooppunt. Met het boek kan je in de klas de stappen van ontwerpend leren volgen, met het lesmateriaal kan je meteen onderzoekend aan de slag.

Eerder verschenen
Eerder verscheen in deze serie het boek Van hellingshoek tot hypothese. In dit boek zijn een drietal ‘good practices’ opgenomen van lessen waarin de verwondering en nieuwsgierigheid van kinderen geprikkeld wordt. Samen bieden de good practices voorbeelden van lessen onderzoekend en ontwerpend leren voor groep 1 tot en met 8. De lessen zijn zo beschreven dat leerkrachten er direct mee aan de slag kunnen.

screenshotontwerperindeklas