Agenda
Praktische voorbeelden van aanpak ‘gelijke kansen’
|
Bijeenkomst PO Partnerschap Onderdeel van de Nationale Onderwijsweek (4-8 oktober 2021, Amersfoort) |
Samenvatting
Op de Kinderhof, een KPOA onderwijskansenschool in stadsdeel Liendert/Rustenburg, wordt actief gewerkt aan de schoolpraktijk van ‘gelijke kansen’. Ook scholen in de stad Utrecht werken hier aan, o.a. op Stepping Stones.
In deze sessie willen we twee voorbeelden presenteren en met elkaar in gesprek gaan. Wat moeten leerkrachten individueel in huis hebben? Wat kun je in het team afspreken? Hoe maak je het een en ander zichtbaar in je school?
Binnen het PO partnerschap willen we laten zien hoe samenwerking er uit kan zien tussen scholen (en onderzoekers), in dit geval een school uit Amersfoort en een school uit Utrecht.
Programma
15:30 | Opening en kennismaking |
15:35 | Kansengelijkheid en (praktijkgericht) onderzoek, met het accent “de rol van taal” (de rol van meerdere talen). |
15:45 |
Voorbeeld Stepping Stones. Enkele jaren geleden begonnen met tweetalig onderwijs (CLIL), en hoe dat uitpakt, en wat het team van Stepping Stones daarvan leert, als het gaat om kansengelijkheid. |
16:00 |
Voorbeeld Kinderhof. Veel nationaliteiten op de deze school, en een zoektocht wat het team van de Kinderhof (incl. RT/IB) zelf kan opvangen |
16:15 |
Rondetafel gesprek over kansengelijkheid Wat moeten leerkrachten individueel in huis hebben? Wat kun je in het team afspreken? Hoe maak je een en ander duurzaam in je school? (Hoe leer je van je eigen zoektocht?) |
Voorbereiding
- Gwendolyn de Graauw – KSU Utrecht – Stepping Stones
- Karin van den Hoven – Kinderhof – KPOA
- Vincent Jonker – Universiteit Utrecht – Freudenthal Instituut
- Jantien Smit – HU University of Applied Sciences Utrecht (Hogeschool Utrecht)
Videos (voorlopig)
CLIL, Stepping Stones |
Educatietuin Rustenburg |
Talkshow Gelijke Kansen & Taal |
Geef een reactie