Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap en Technologie

Scholen in de regio Utrecht

De provincie Utrecht is ingedeeld in vijf regio’s.

Na de succesvolle provincie-brede bijeenkomst op 15-2-2017 (W&T Academie) zal in elk der ‘subregio’s’ een W&T bijeenkomst worden georganiseerd. Een greep uit de onderwerpen: Programmeren; Techniek bij de kleuters; Leren vragen stellen; Curriculuminbedding.

  • Locatie: OBS De Cirkel, Prinses Margrietstraat 124, 3554 GJ Utrecht
  • Thema: Op de bijeenkomst krijg je een korte inleiding in het thema Programmeren (Mark van Greevenbroek (leerkracht groep 6, Dalton Rijnsweerd)) en Techniek bij de Kleuters (Jeroen Bergveld (leerkracht kleuters Groene Alm)). Daarna kies je een van deze twee thema’s om in een subgroep verder uit te diepen.
  • De scholen van de subregio Stad
  • Terugblik: Ongeveer 30 leerkrachten en andere geinteresseerden kwamen bij elkaar.
    Mensen vonden het prettig om uit te wisselen en ideeën met anderen te delen. Door te horen hoe anderen het aanpakken ga je anders nadenken over je eigen werk. Het is fijn een netwerk te vormen met mensen die op het zelfde niveau werken of net iets verder zijn. Het was leuk dat de diversiteit zo groot was: er waren mensen met verschillende achtergronden (we hadden leerkrachten en schoolleiders van verschillende besturen, een lerarenopleider van de HU en een student) die wel allemaal hetzelfde doel nastreven.


  • Locatie: Malelande, Juttepeergaarde 2, 3824 BE Amersfoort
  • Thema: Leerkrachten van Malelande bieden een inkijkje in hun techniekweek over water. Vervolgens gaan de deelnemers onder hun begeleiding zelf aan de slag met ontwerpend leren voor het thema water.
  • De scholen van de subregio Noord-Oost
  • Locatie: Wereldkidz Op Dreef, Laan van Vollenhove 1457, 3706 EW Zeist
  • Thema: Leerkrachten van de vindplaatsscholen in de regio Zuid-Oost verzorgen diverse workshops tijdens een inspirerende middag, vol w&t ideeën die zó uit te voeren zijn bij jou op school.
  • De scholen van de subregio Zuid-Oost
  • Programma Zuid-Oost

Terugblik: 14 leerkrachten kwamen bijeen. Plenair gedeelte: Demonstratie Luqo: een fysiek spel om te leren programmeren. Toegevoegde waarde t.o.v. andere educatieve programmeer games: wordt in groepjes uitgevoerd, fysieke ondersteuning, en inzicht voor de leerkracht in prestaties van leerlingen. Daarna twee rondes met elk twee werkgroepen.

  • Workshopronde 1: Wereldkidz Balans: Hoe haal je externe expertise de school binnen? En hoe vertaal je die expertise naar concrete en structurele w&t activiteiten in een doorgaande lijn? Praktische tips.
  • Workshopronde 1: Wereldkidz Koppel: Hoe zet je w&t materialen in in de klas, ook voor kinderen die nog veel ondersteuning in de Nederlandse taal nodig hebben? Wervormen als ‘circuits’ en workshops toegelicht.
  • Workshopronde 2: Wereldkidz Kameleon: Maakprojecten. Tips voor het aanbieden van W&T in maakprojecten. De maakprojecten krijgen een structurele plek (45 min per week) in het curriculum. In periodes van ongeveer 6 weken wordt aan een maakproject gewerkt. Deelnemers deden zelf een minimaakproject: ontwerp een boot van aluminiumfolie waar zoveel mogelijk knikkers in blijven drijven.
  • Workshopronde 2: De Windroos: Hoe creëer je w&t projecten vanuit de ideeen van kinderen. Van vragen van kinderen (met welk materiaal kun je ijs het snelste laten smelten? Zout werkt, werkt suiker ook? Of sambal?). Projecten die vanuit de vragen van kinderen zijn ontstaan zijn vastgelegd in een uitgebreid portfolio, de IB’er vertelt over deze projecten.

Afsluiting: individuele vragen stellen, contactgegevens uitwisselen, plannen voor teamscholing met elkaar delen.

  • Locatie: St. Bavoschool, Schoollaan 6, 3481 GH Harmelen
  • Thema: Uitwisseling gericht op de rol van de leerkracht, samenwerking met de omgeving en curriculum-inbedding
  • Programma.
  • De scholen van de subregio Noord-West
  • Terugblik: Met 20 leerkrachten en directeuren van vijf basisscholen in de regio Noord West Utrecht (Harmelen en omgeving) wisselden we ideeën over onderzoekend en ontwerpend leren uit. De St.Bavoschool keek terug op 9 jaar ontwikkeling van techniekuitbreiding naar onderzoekend en ontwerpend leren in het curriculum. Als school vinden zij het belangrijk om het vlammetje dat jonge kinderen van nature hebben te behouden; kinderen te blijven uitdagen nieuwsgierig en betrokken te zijn en vragen te stellen. We oefenden zelf met vragen stellen rondom twee soorten appels en controleerden ons werk met het vragenmachientje. We hadden een leuke discussie over of het nu wel leerzaam genoeg was om te weten welke appel de aanwezigen in de zaal het lekkerst vonden, de rode of de groene? Voor de teler mogelijk wel, concludeerden we! We spraken over de rol van vragen stellen. “Je merkt dat je anders gaat lesgeven!” Waarom niet een keer beginnen met het vergelijken van klachtenbrieven en samen bedenken wat belangrijk is voor een goede klachtenbrief, dan de acht stappen voor het schrijven van een goede klachtenbrief bij voorbaat aan de kinderen te benoemen. We sloten af met de inspiratie van drie ondernemers, die vertelden hoe zij het onderwijs willen ondersteunen met hun expertise. ‘De leerkracht weet alles van lesgeven en hoe kinderen leren, en ik weet alles van stroombanen. Dat kunnen we combineren.’ Al met al een afwisselende en geslaagde middag!

 

U kunt zich hier inschrijven voor een van deze bijeenkomsten.