Nieuws
Energie-detective, project over energie-transitie
Download de Flyer |
Een project voor leerlingen/leerkrachten basisonderwijs en pabo-studenten/docenten.
De vragenlijst (die gebruikt wordt in het onderzoek) vindt u hier (geeft alvast een eerste indruk). Hier kunt u zich aanmelden (gratis). Vragen over dit project kunt richten tot: |
Waar gaat het over?
Energietransitie (van fossiele brandstoffen naar duurzame energie) wordt steeds concreter voor de gemiddelde burger, en het is belangrijk dat ook kinderen in een vroeg stadium (leeftijd 10-12 jaar) concrete beelden vormen door middel van onderzoekend leren en in samenwerking met ouders en professionals uit de omgeving van de school. |
Elke leerling wordt in feite een ‘detective’ die gaat kijken wat er in het eigen huis eigenlijk gebeurt met energie (welke energie, hoeveel energie, mogelijkheden voor besparing). Zo krijgen de leerlingen een actieve rol als ‘burgerwetenschapper’. Na het speurwerk in huis (data-verzameling) nemen de leerlingen de data mee naar school. Aan de hand van de meetgegevens gaan de leerlingen aan de slag met het werken aan een oplossing.
PABO studenten kunnen een vergoeding krijgen
Het grootste deel van de lessenreeks is al ontwikkeld. PABO studenten wordt gevraagd om zelf het laatste stukje van de lessen uit te werken in hun voorbereiding op de lessen. Een student kan kiezen om deze lessen op de eigen stageschool te verzorgen. Mocht dit niet mogelijk zijn, is het ook een optie voor de student op de uitvoering op een andere school in omgeving Utrecht te doen. Voor de voorbereiding en uitvoering van de 3 lessen krijgen de studenten een kleine vergoeding van €75,-. |
Partners
- Stichting Technotrend, Utrecht (stichtingtechnotrend.nl)
- Regionaal netwerk wetenschap&technologie (ktwt.nl)
- Marnix (marnixacademie.nl)
- HU, Lectoraat didactiek van het bèta- en technologieonderwijs (ecent.nl/lectoraat-savelsbergh)
- Regiocoördinatie techniek vanuit PTVT (ptvt.nl)
- Most (elwier.nl/most)
Mede mogelijk gemaakt door …
JetNet/TechNet | Wij Techniek | ICSE |
Geef een reactie