PO Partnerschap regio Utrecht

Nieuws

Energie-detective, project over energie-transitie

Een project voor leerlingen/leerkrachten basisonderwijs en pabo-studenten/docenten.

Download de Flyer Energie Detective.

De vragenlijst (die gebruikt wordt in het onderzoek) vindt u hier (geeft alvast een eerste indruk).

Dit project is mede mogelijk gemaakt door PTVT.

Hier kunt u zich aanmelden (gratis).

Energietransitie (van fossiele brandstoffen naar duurzame energie) wordt steeds concreter voor de gemiddelde burger, en het is belangrijk dat ook kinderen in een vroeg stadium (leeftijd 10-12 jaar) concrete beelden vormen door middel van onderzoekend leren en in samenwerking met ouders en professionals uit de omgeving van de school.

Elke leerling wordt in feite een ‘speurder’ die gaat kijken wat er in het eigen huis eigenlijk gebeurt met energie (wat voor energie, hoeveel energie, mogelijkheden voor besparing).

Het is een uniek initiatief, omdat het scholen met hun omgeving verbindt en hen samen laat werken aan de betekenis en de gevolgen van energietransitie. Bovendien zijn ook lerarenopleidingen hierbij betrokken (Marnix Academie, Hogeschool Utrecht), waardoor er veel aandacht is voor de professionaliteit van de (aanstaande) leerkracht. Het gaat namelijk niet alleen om innovatief lesmateriaal met veel mogelijkheden voor onderzoekend leren. Minstens zo belangrijk is het geven van concrete ondersteuning voor leerkrachten die zelf de verantwoordelijkheid willen nemen om het onderzoekend leren (met aandacht voor onderliggende basisvaardigheden) een structurele plek in hun lessen te geven.

Partners

  • Stichting Technotrend, Utrecht (stichtingtechnotrend.nl)
  • Regionaal netwerk wetenschap&technologie (ktwt.nl)
  • Marnix (marnixacademie.nl)
  • HU, Lectoraat didactiek van het bèta- en technologieonderwijs (ecent.nl/lectoraat-savelsbergh)
  • Regiocoördinatie techniek vanuit PTVT (ptvt.nl)
  • Most (elwier.nl/most)

Mede mogelijk gemaakt door …

JetNet/TechNet Wij Techniek ICSE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *