PO en W&T in de regio Utrecht

Agenda

22 september 2021
15:00 - 16:30
volgt

PLG maakonderwijs (Sprong-STEM-Utrecht) – 22-9-2021

Bijeenkomst PLG maakonderwijs 22-9-2021

Onderdeel van het Sprong STEM Utrecht

Zie ook Verslag op stemnetwerk.nl

Inmiddels voor de derde keer komt de PLG maakonderwijs op 22 september 2021 bij elkaar en het is inspirerend om te zien dat de verschillende doelgroepen elkaar vinden in deze PLG: leerkrachten/schoolleiders basisonderwijs, pabo-docenten en onderzoekers. De groep bestaat uit ongeveer 8 mensen (kopje Maakonderwijs).

Deze keer was de PLG op bezoek bij de vmbo school Volt! in Vleuten. Deze vmbo-school is ingetrokken in een relatief nieuw gebouw en probeert nu de ‘omgeving’ (lokalen, werkplaats, materiaal) goed naar de hand te zetten om het onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven. Deze bijeenkomst stond in het teken van het ‘afstemmen’ tussen de basisscholen die dicht bij Volt! liggen en Volt! zelf. Bas Götte, docent techniek, gaf een kleine rondleiding door de lokalen, en vertelde hoe hij de opdrachten inricht voor zijn leerlingen. De volgende PLG (in november) zullen we de volgende basisschool bezoeken (de Klimroos), want ook deze school wil graag de verbinding versterken met de vmbo-school (uitwisseling van ideeen, materialen, leerlingen, leerkrachten, etc.).

Samenstelling: 4 leerkrachten/schoolleiders basisonderwijs; 3 pabo-docenten; 2 onderzoekers.

Contactpersoon: Saskia de Jong – SPO Utrecht.

Verloop van de middag

  1. Korte rondleiding door ongeveer 4 ‘praktijk’-ruimtes
  2. Toelichting op Volt, door Bas
  3. Discussie over verbindingen (po-vmbo-pabo)
  4. Afspraak: volgende keer op de Klimroos, tussen herfst en kerst

Volt-principes

Bas laat in twee presentaties zien hoe er dan praktisch gewerkt wordt.

Voorbeeld van een opdracht

Om een idee te krijgen van het onderwijs op Volt laat Bas enkele voorbeelden zien. Neem nu bijv. ‘Ontwerp je eigen robotmens.’ Hieronder enkele sheets uit de presentatie.

Leertaken

Er is op Volt een verzameling leertaken die een goed beeld geven hoe er gewerkt wordt als het gaat om ‘maakonderwijs’.

  • 3D Printen Sleutelhanger (Toekomst)
  • Architect Vakantiehuis Energieneutraal (Toekomst)
  • Augmented Reality creëren
  • Engineer Exoskelet (Toekomst en I&P)
  • Engineer Handprothese (I&P)
  • Engineer Hovercraft (Toekomst en I&P)
  • Game Developer Deel 1 Programmeren met Scratch (Toekomst en I&P)
  • Game Developer Memory Gereedschapsspel (Toekomst)
  • Hologram (Toekomst)
  • Instructiefilm Figuurzaagmachine (Toekomst)
  • Instructiefilm Solderen (Toekomst)
  • Maqueen RobotAuto Programmeren
  • MicroBit Programmeren Deel 1
  • Z&W Filmpje bewegingsactiviteit voor ouderen

Discussies

  • De projecten STO en Sprong-STEM kunnen elkaar versterken, maar hoe?
  • Contact tussen scholen: de po- en vmbo-scholen liggen dicht bij elkaar, dus er kan uitwisseling zijn: ideeen, spullen, leerlingen, leerkrachten. Concreet pakken Rijnvliet en Volt dit op, volgende keer meer hierover.
  • Wat gebeurt er – op het gebied van maakonderwijs – op de pabo en hoe leren pabo-studenten meer over ‘maakonderwijs’? Misschien dat een mix van N&T, kunst-educatie en R/W interessant? (het is zoeken naar ruimte in het curriculum, natuurlijk, maar durf ook de ruimte te pakken!)
  • Essentieel (bij maakonderwijs) is het ‘betekenis verlenen’: neem nu het in elkaar zetten van een zonnebloemetje met een zonne-cel zodat het bloemetje gaat draaien in de zon of kunstlicht: wel een leuke activiteit (zowel voor vmbo als po als pabo) maar ‘mager’ als er op het gebied van betekenisverlening te weinig mee gebeurt (door de leerling, door de docent). Hier kunnen we waarschijnlijk wat leren van het kunst-educatie-onderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *