PO en W&T in de regio Utrecht

Agenda

16 september 2021
15:30 - 16:30

Matinee café – 16 september 2021 – Grote Rekendag

Op 30 maart 2022, tijdens de Grote Rekendag, gaan scholen op avontuur. Bouwen en nadenken over het bouwen. Denkkracht combineren met wat je met je handen kunt. De kinderen kunnen zich dan inleven wat het is om architect te zijn, of constructeur. Of gewoon bouwer. Tekenen, inschatten, rubriceren, plannen, er komen veel ‘reken-activiteiten’ kijken bij het bouwen.

Verslag

Hier de powerpoint van deze middag in pdf-format.

En we beloofden nog de inhoudsopgave te geven van de Grote Rekendag van 2022

Groep 1-2

  • Kringactiviteit ‘architect gezocht’ voor verbouwingen in de dierentuin
  • Voorbereiden bouwactiviteiten
  • Activiteiten alsa Mozaiekvloer, nachtverblijf, loopbrug, etc.
  • Apenrots, dierenestafette
  • Afsluiting
Groep 3-4

  • Wat is een architect
  • Huisje raden
  • Practicum
  • Grote gebouwenquiz
  • Ontwerp een huisje in de wijk
Groep 5-6

  • Zoon van de architect (video)
  • Bouwplaat van een speelhuisje
  • Hoe teken je een kubus
  • Krak! buitenspel
  • Een echt huis ontwerpen
  • Keuzeopdrachten
Groep 7-8

  • De gebouwen van vandaag
  • Jouw tiny house
  • Vormenspel met vreemde gebouwen
  • De voorgevel
  • Torens en andere aanzichten
  • De stad met tiny houses

Twee opwarmertjes

Opwarmertje 1

Gewoon met potlood, powerpoint o.i.d.: Teken de indeling van een huis (1 verdieping, 6 x 8 meter), zodat je er prima in kunt wonen.

Je kunt/mag kiezen (opdracht ook meegestuurd met de mail als bijlage):

Opwarmertje 2 (optioneel)

Een online spelletje spelen

In de marge van de Grote Rekendag 2022 zullen we ook ict inzetten, en misschien is het leuk als je even met dit ‘spelletje’ speelt vooraf aan de workshop.

Ontwerp een gebouw

Inhoud van deze workshop

In deze workshop kijken we vooruit naar 2022, luisteren we naar de ervaringen van de 2e Marnix school in Utrecht (Nienke van Os) – wat is hun motivatie hier aan mee te doen? en hoe doen ze het eigenlijk? – en vertellen de ontwerpers (Frans van Galen en Vincent Jonker) iets over de achterliggende doelen en de inhoud van de komende Grote Rekendag.

Centrale vragen in deze workshop:

  1. Wat heeft een school (het team van leerkrachten) nodig om de Grote Rekendag goed uit te voeren?
  2. Wat is de rol van een eventuele rekencoördinator (en wat is een rekencoördinator)?
  3. Wat zijn de ‘plus’-punten van deelnemen aan de GRD (maar natuurlijk ook de lastiger zaken)?
  4. Wat is de relatie tussen de Grote Rekendag en het ‘gewone rekenonderwijs’ op school?
  5. In tijden van corona (en of je dan moet deelnemen): gewoon doen? juist doen?

Programma

15:30-15:35 Vincent Jonker, Universiteit Utrecht

Kennismaking, introductie.
Korte schets van de Grote Rekendag

Wat is het en wat wordt er mee beoogd?

15:35-15:50 Nienke van Os, 2e Marnixschool in Utrecht.

Waarom doen wij mee met de Grote Rekendag?

15:50-16:10 Frans van Galen, Ontwerpteam Grote Rekendag

Achtergrond bij het thema van 2022: Bouwavonturen.

16:10-16:30 Vragen, Discussie (adhv enkele stellingen) en afsluiting

Over de Grote Rekendag

De deelnemende scholen gaan op avontuur en gaan bouwen. En nadenken over het bouwen. Denkkracht combineren met wat je met je handen kunt. De kinderen kunnen zich dan inleven wat het is om architect te zijn, of constructeur. Of gewoon bouwer. Tekenen, inschatten, rubriceren, plannen, er komen veel ‘reken-activiteiten’ kijken bij het bouwen. De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen zijn. Je neemt deel door het boek van de Grote Rekendag te bestellen. Het boek bevat al het materiaal dat je nodig hebt om met groep 1 t/m 8 aan de slag te gaan rondom het thema Bouwavonturen.

Verwijzingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *