W&T Academie 2018
7 februari 2018
Domstad, Utrecht
Op deze dag kwamen ongeveer 120 leerkrachten bij elkaar om ervaringen uit te wisselen op het gebied van wetenschap & technologie.
Openingslezing ‘Hoe werkt aandacht?’
Reclameborden, meldingen op social media en verkeerslichten: onze hersenen worden elke dag gebombardeerd met visuele informatie. Maar wat bepaalt wat ons opvalt en wat we negeren? Tijdens de opening van de W&T Academie op 7 februari vertelt Dr. Stefan van der Stigchel hoe we informatie verwerken, waarom onze ogen meer zien dan we kunnen verwerken en wat voor gevolgen dit heeft in het dagelijks leven. Daarnaast zal hij in zijn lezing de vertaalslag maken van zijn onderzoek naar de praktijk, en laten zien wat je in de klas met het onderzoek kunt doen.
Stefan van der Stigchel is universitair hoofddocent Experimentele Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab, waarmee hij onderzoekt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen onze perceptie van de wereld creëren. Ook is Stefan schrijver van het recent verschenen boek ‘Zo werkt aandacht: opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding’.
Daarnaast is er nog een leuk filmpje voor bij het stukje over de keynote. Alvast wat zien van Stefan, bekijk hier zijn lezing voor de Universiteit van Nederland: https://www.youtube.com/watch?v=oHvDVt84B-8
Workshops
De workshops voor de W&T academie op 7 februari zijn bekend. Nieuw dit jaar zijn de indelingen in ervaring met wetenschap en techniek. Zo zullen er sessies georganiseerd worden voor mensen die nog nieuw zijn met onderzoekend en ontwerpend leren en er is een aanbod voor experts. Kortom, voor iedereen passend aanbod dit jaar!
Beginners
Workshop 1
Vragen stellen bij onderzoekend leren
Door: Maarten Reichwein, Universiteit Utrecht
Onderzoekend leren begint met het stellen van vragen: leuke, gekke en spannende vragen. Maar hoe maak je die vragen ‘onderzoekbaar’ zodat je ermee aan de slag kunt in de klas?
In deze workshop gaan we aan de slag met het stellen van vragen, de vragen onderzoekend maken en vervolgens uitvoeren. We gebruiken hierbij de cyclus van onderzoekend leren en het vragenmachientje. De workshop wordt verzorgd door het Wetenschapsknooppunt Utrecht en is voor onder-, midden- en bovenbouwleraren die willen starten met onderzoekend leren.
Workshop 2
Techniek in de regio in samenwerking met ROC Midden Nederland: techniekcircuit en studenteninzet.
Door: Ilonka Mekers en Inge Schwartz, VMBO-MBO Techcampus – ROC Midden Nederland
Doelgroep: Groep 7 en 8
De afgelopen jaren is basisschool Lucas Galecop uit Nieuwegein op bezoek geweest bij de Tech Campus van ROC Midden Nederland in Nieuwegein om daar een zogenaamd Techniekcircuit uit te voeren. Dit is een programma van ongeveer 2 uur waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 door middel van verschillende workshops/doe-activiteiten een techniekbrede ervaring opdoen, begeleid door mbo-studenten en/of docenten. Wilt u ontdekken of het voor uw onderwijs ook van toegevoegde waarde is om langs te komen bij de Tech Campus van ROC Midden Nederland voor een techniekcircuit? In deze workshop gaat u zelf actief aan de slag met een stukje uit het programma en hoort u meer over de mogelijkheden en eerdere ervaringen van de leerkrachten van Lucas Galecop.
Naast de inzet van studenten tijdens het techniekcircuit zijn we vanuit ROC Midden Nederland ook een projectmatige inzet van studenten aan het verkennen op het gebied van materiaalontwikkeling voor technisch basisonderwijs. Een mooie leerkans voor onze studenten, en wellicht een mooie manier om aan technisch onderwijsmateriaal te komen voor in de eigen les. Graag gaan we hierover ook met u in gesprek.
Extra informatie
Workshop 3
Creativiteit in de klas
Door: Eveline Schoevers en Lida Klaver, Universiteit Utrecht
In het project ‘Meetkunst’ werken leerkrachten aan het geïntegreerd aanbieden van beeldende kunst en meetkunde in de klas. Door het integreren kan creativiteit meer ruimte krijgen. Hoe ontwerp je een les waarin je vakken integreert en leerlingen creatief problemen oplossen? En hoe begeleid en stimuleer je het creatieve proces van de leerlingen tijdens zo’n les? Tijdens de workshop gaan we met deze vragen aan de slag.
Gevorderd
Workshop 4
Onderzoekend en ontwerpend leren voor alle kinderen
Door: Bart van Teutem: Onderwijskundig Expert Wetenschap & Technologie
Kinderen zijn van jongs af aan geïnteresseerd in hoe de wereld in elkaar steekt en hoe dingen werken. Ze zijn nieuwsgierig, ondernemend en gemotiveerd om de wereld te onderzoeken en stellen voortdurend vragen. Ken Robinson beweert in zijn lezing ‘Do Schools Kill Creativity?’ dat we in het onderwijs deze natuurlijke nieuwsgierigheid onderdrukken waardoor deze uiteindelijk verloren gaat.
Onderwijs in Wetenschap en Technologie sluit aan bij de nieuwsgierigheid van kinderen en doet recht aan het bètatalent van kinderen. Onderzoekend en ontwerpend leren is niet voorbehouden aan kinderen die hoogbegaafd zijn en/of in de bovenbouw zitten: alle kinderen zijn geboren onderzoekers het is aan ons dit talent te koesteren en te stimuleren. In deze workshop wordt aan de hand van een aantal praktische opdrachten de mogelijkheden van onderzoekend en ontwerpend leren voor basisschoolkinderen verkend.
Handige links:
Website:https://ktwt.nl/scholen/amalia-astroschool/
https://www.linkedin.com/in/bart-van-teutem-abb1a64/
https://sites.google.com/site/oranjenassauoeno/
Workshop 5
‘Vraaggestuurd leren gebruiken als leerstrategie’
Door: Marie-Louise Bijl & Kimberley van Aalten, OBS Apollo 11
Doelgroep: De manier van werken is vooral geschikt voor de groepen 5 t/m 8, maar kan ook in de groepen 1 t/m 4 toegepast worden.
Om kinderen vanuit nieuwsgierigheid te laten leren en ze daarin ook te blijven prikkelen en daarbij niet voorbij te gaan aan de leerdoelen die behaald moeten worden, is door Harry Stokhof (HAN hogeschool) een manier van vraaggestuurd leren ontwikkeld. Dit is gedaan met behulp van grootschalig praktijkgericht onderzoek. In deze workshop leer je in het kort hoe deze manier van werken toegepast kan worden in de klas en hoe dit gebruikt kan worden binnen onderzoekend leren. We gaan aan de slag met mindmaps, maar met een andere invalshoek dan je normaal wellicht gewend bent.
Voor aanvullende informatie over onderzoek van Harry Stokhof: Vraaggestuurd leren
Gevorderd
Workshop 6
‘Leren succesvol te veranderen!’
Door: Margo Kampshof, BCO Onderwijsadvies
Als adviseur bij BCO Onderwijsadvies begeleid ik scholen bij veranderprocessen met betrekking tot het versterken en personaliseren van het onderwijs. Mijn toewijding en enthousiasme voor het begeleiden van scholen bij veranderprocessen is vooral gegroeid tijdens het ontwikkelen van een adviesrapport voor SPO-Utrecht. Dit adviesrapport had als doel de professionals binnen SPO-Utrecht een praktisch en inzichtelijk handvat te bieden, een gemeenschappelijke taal, ter ondersteuning van veranderprocessen (met als voorbeeld het integreren van 21e-eeuwse vaardigheden). Middels dit rapport, mijn ervaringen als onderwijsadviseur en de praktijkervaringen van scholen, daag ik jullie tijdens deze workshop uit kritisch naar veranderprocessen binnen jullie scholen te kijken en te ontdekken hoe de veranderprocessen het beste aangepakt kunnen worden. Continu kunnen leren en succesvol kunnen veranderen is namelijk de toekomst, essentieel om het onderwijs van de toekomst te kunnen realiseren. Nieuwsgierig naar wat jouw school nodig heeft richting een succesvolle verandering, sluit dan aan bij mijn workshop!
Expert
Workshop 7
Onderzoek schelpen, Educatie bij Naturalis Biodiversity Center
Door: Krista Leusink en Tim van Wessel, Inhoudsontwikkelaars Educatie bij Naturalis Biodiversity Center
Doelgroep: Vooral gericht op onderbouw
Schelpen zijn aantrekkelijke objecten voor kinderen. Op het strand naar schelpen zoeken is bij velen het begin van een schelpenverzameling. Haal die verzameling uit de schoenendoos en organiseer onderzoekende schelpenactiviteiten in je klas.
Echte objecten die relevant zijn voor kinderen vinden we bij Naturalis belangrijke ingrediënten van een geslaagde activiteit.
Je krijgt een beter begrip van de natuur als je haar zelf onderzoekt. In groepjes gaan we aan de slag met activiteiten waar al veel kinderen met plezier aan hebben deelgenomen.
We delen een schelpenverzameling in, maar hoe doe je dat en waar ga je op letten? Delen we de schelpen in op grootte, vorm, kleur, land van herkomst, mooi of lelijk of bedenken we een heel andere indeling? We ontdekken waarvoor al die verschillende vormen handig zijn. Zijn er schelpen die de aanval van een hongerige krab overleven of goed tegen golfslag kunnen? Hebben
alle schelpen een naam en hoe kom je erachter welke dat zijn? Ook gaan we sporenonderzoek doen naar gaatjes en gladde plekken en ontdekken wie die heeft veroorzaakt. Tijdens het onderzoek komen jullie van alles over schelpen te weten.
Afsluitend worden de activiteiten nabesproken en is er ruimte voor vragen waar we hopelijk samen het antwoord op kunnen vinden.
Handige links
https://natuurwijzer.naturalis.nl/
Workshop 8
Programmeer de wereld om je heen
Door: Gerard Dummer, docent en onderzoeker HU Pabo
Doelgroep: bovenbouw (5 tot en met 8)
In deze workshop ga je nadenken over de technisch geprogrammeerde wereld om je heen. Hoe is deze geprogrammeerd en hoe kun jij die zelf programmeren? In deze workshop staat ontwerpend leren centraal en maken we de koppeling met Natuur en Techniek.
Voorbereiding:
In de bijeenkomst gaan we aan de slag met Scratch en Lego WeDo. Neem je laptop mee en installeer van te voren op je laptop de Lego WeDo 2.0 extensie: https://scratch.mit.edu/wedo
Workshop 9
Beroepsgericht spel als drager voor W&T-onderwijs
Door: Hanno van Keulen, Lector leiderschap in onderwijs en opvoeding, Windesheim Flevoland Wetenschap & technologie geef je bij voorkeur volgens de didactiek en de cyclus van onderzoekend en ontwerpend leren. Die cyclus start met een vraag of een probleem. Hier zijn eindeloos veel mogelijkheden voor, wat aan de ene kant fijn is, maar ook kan leiden tot versnippering en gebrek aan ‘lijn’. Een mogelijkheid om meer lijn te krijgen in het W&T onderwijs is door de activiteiten in te bedden in de context van technische beroepen, zoals bruggenbouwer, spijkerbroekenfabrikant of pannenkoekenrestauranthouder. De vragen en problemen van W&T worden hiermee ingebed in een groter, betekenisvol geheel, dat een duidelijke functie heeft om leerlingen te oriënteren op ‘de wereld’ en tegelijk veel mogelijkheden heeft voor functionele taal- en rekenopdrachten. Denk aan het schrijven van menukaarten of het opstellen van een rekening. Ook kan zo’n beroepenspel door de hele school en door alle groepen gespeeld worden, waarbij elk groep vragen en problemen op eigen niveau aanpakt. In de workshop bespreken we de achterliggende theorie en werken we een paar voorbeelden uit. Daarbij kijken we naar de verschillende inhoudelijke domeinen die je recht zou moeten doen (zoals voeding, gezondheid, constructie, transport, water) en naar de inspiratiebronnen en samenwerkingsmogelijkheden in je directe omgeving.
|
Cursus- en vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9
www.accommodatiedomstad.nl
In bovengenoemde link staat een routebeschrijving naar de congreslocatie.
In verband met de geringe parkeergelegenheid bij de locatie Domstad is het reisadvies openbaar vervoer.